De beloftes van de E3

Door Nilltris op dinsdag 11 juni 2019 22:27 - Reacties (6)
Categorie: Levensverhalen, Views: 1.989

De Electronics Entertainment Expo, oftewel E3, staat elk jaar weer garant voor veel nieuws van spelletjesmakers. De conventie staat vooral bekend om haar vele persconferenties. De keerzijde van de munt is dat er regelmatig verwachtingen zo hoog als de hoogste torens worden geschept.

Ondertussen is het alweer tien jaar geleden dat Microsoft op haar E3 persconferentie de wereld kennis liet maken met Project Milo. Een demonstratie van een spel waarin je interactie had met een jongen genaamd Milo. Het leek een soort Tamagotchi maar dan volgespoten met anabolen en voorzien van het brein van Stephen Hawking. Project Milo was vooral een technisch hoogstandje waarin intelligente AI gecombineerd met de spierballen van de Kinect getoond. Als voorbeeld vouwde Kate, het vrouwelijk schoon dat de demonstratie gaf, een papieren vliegtuig en gaf dat (of een digitaal kopie daarvan) aan Milo waarna het joch ermee ging spelen. En met geven bedoel ik niet "druk op F om respect te tonen". Nee, ze hield het vliegtuigje letterlijk voor de televisie waarna Milo blij richting het scherm liep en het uit haar handen griste. De televisie was gereduceerd tot een glazen wand waarachter een jongen leefde. Na deze demonstratie stond de wereld stond op zijn kop en lag het aan de voeten van Microsoft.

Ik was een van de gelukkigen die een jaar later, in 2010, in een hotel in Amsterdam een exclusieve demonstratie van Project Milo mocht bijwonen. Ik had een prijsvraag van een bekend Nederlands maandblad gewonnen en mocht samen met vier anderen Project Milo aanschouwen. Na een saai praatje van een hoge pief genaamd Peter (Engelse Peter dus eigenlijk zou ik Pieter moeten schrijven) werden we achter elkaar een kleine ruimte ingelaten. De vier andere winnaars bestonden uit een schone dame, een minder valide man in een rolstoel, een joekel van een vent die de hele tijd aan het eten was en een nerd met drie pennen (zwart, rood en blauw) in het borstzakje van zijn overhemd. Om indruk te maken op de dame stelde ik voor haar als eerst te laten gaan. Vrouwen eerst natuurlijk.Gevolgd door de gehandicapte omdat hij zo zielig erbij zat. Daarna wou de nerd, die door de spanning al twee keer een andere broek aan had moeten trekken. De dikzak wou nog wel even wachten maar de catering was bijna door de voorraad heen dus wou hij nadrukkelijk als vierde. Uiteindelijk mocht ik dus, als laatst, naar binnen.

De kleine ruimte was, op de televisie na, helemaal leeg. Zwarte gordijnen waren langs de muren gedrapeerd en het rook er naar zweet. Waarschijnlijk rook het naar zweet dankzij mijn voorganger. Een stem vertelde me dat ik Milo mocht roepen als ik er klaar voor was, dus deed ik dat maar. "Milo? Ben je daar?". Geen reactie... "Hallo? Is daar iemand?". De stem vertelde me dat ik Engels of Duits moest praten, Nederlands ondersteunden ze nog niet. "Hallo Milo, bist du da?" Het scherm van de televisie sprong aan en daar zat hij dan; Milo, de digitale zoon die ik nooit had gehad. "Verdammt, es wird mich in Ruhe lassen" hoorde ik Milo verzuchten. "Aber Milo, willst du nicht mit mir spielen?" Vroeg ik de jongen. "Nein, nur verrückt werden. Ich bin doch kein Affe aus dem Zirkus? Oooh, alle kommen zu Milo, er wird dir einen Trick zeigen. Hier hast du einen Trick" riep Milo boos terwijl hij zijn middelvinger naar me op stak. "Probeer anders een vliegtuigje te vouwen en het aan Milo te geven" vertelde de stem me terwijl een blanco A4 onder de deur werd geschoven. Dat probeerde ik zo'n vijf minuten maar de sensor van de Kinect detecteerde mij, laat staan mijn professioneel gevouwd vliegtuigje, simpelweg gewoon niet. De hele ervaring was uiteindelijk nogal een desillusie. Milo was zwaar aan het puberen en aan het einde van de dag heb ik alleen een praatje van Peter en wat Duits gevloek naar me hoofd geslingerd gekregen.

Project Milo heeft uiteindelijk nooit het daglicht gezien en de Kinect is een van de grotere flops in de game industrie geworden. Een wijs man zei ooit "Je moet geen beloftes maken die je niet waar kan maken.

Volgende: De kinderen van Loki 17-06 De kinderen van Loki
Volgende: Dat is een Bingo! 27-05 Dat is een Bingo!

Reacties


Door Tweakers user BiLo, woensdag 12 juni 2019 15:08

Kan je nu, 9 jaar later, wel een fatsoenlijk vliegtuig vouwen? 8)7

Door Tweakers user wibra, woensdag 12 juni 2019 17:52

was er een 9-jarige NDA dat je dit niet eerder hebt geschreven?

Door Tweakers user JohnnyBNL, woensdag 12 juni 2019 23:54

Het is 2019, nu hebben we Google Stadia en Microsoft's Project xCloud met 4K en 60FPS die alles op de kop gaan zetten, nou dat wordt vast net zo'n flop als Project Milo. :X

Door Tweakers user r_acker, donderdag 13 juni 2019 11:34

JohnnyBNL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:54:
[...] nou dat wordt vast net zo'n flop als Project Milo. :X
Of niet.

En al wordt het wel een flop, is dat zo heel erg? Is het zo erg dat we proberen te blijven ontwikkelen? Of hadden we gewoon nog het liefst Atari cartridges in onze console geramd omdat dat dat de eerste was (om en nabij)?

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 juni 2019 11:47]


Door Tweakers user SinergyX, vrijdag 14 juni 2019 15:14

r_acker schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:34:
[...]


Of niet.

En al wordt het wel een flop, is dat zo heel erg? Is het zo erg dat we proberen te blijven ontwikkelen? Of hadden we gewoon nog het liefst Atari cartridges in onze console geramd omdat dat dat de eerste was (om en nabij)?
Dit is geen 'door ontwikkeling', dit is wederom een poging van iets wat al 10x is geprobeerd, is gedaan, en is gestopt. Niemand start meer iets 'ter ontwikkeling', maar enkel met 1 doel.. omzet. Of vind jij alle abbo-diensten van uitgevers en platformen ook geweldige ontwikkeling?

Gaat het aanslaan? Natuurlijk, Google weet als geen ander dingen zeer tactisch door iemand z'n strot te douwen, ze hebben genoeg bereik van hun 2 platformen (en genoeg geld) om dit wel even flink door te zetten.

En catridges gebruiken we toch nog steeds? Be it op CD/BR/DVD, principe erachter is nog steeds hetzelfde.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 14 juni 2019 15:16]


Door Tweakers user r_acker, zaterdag 15 juni 2019 07:01

SinergyX schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:14:
[...]
Dit is geen 'door ontwikkeling', dit is wederom een poging van iets wat al 10x is geprobeerd, is gedaan, en is gestopt. Niemand start meer iets 'ter ontwikkeling', maar enkel met 1 doel.. omzet. Of vind jij alle abbo-diensten van uitgevers en platformen ook geweldige ontwikkeling?
Natuurlijk draait dit om omzet. En de markt veroveren. Denk je dat niemand bij Google of Microsoft weet dat dit al eerder geprobeerd is en geflopt is? Dus ja, in die zin is dit een nieuwe poging. En ja, in die zin is dit een doorontwikkeling want de randvoorwaarden zijn ook veranderd. Betere software, betere hardware, betere verbindingen, betere ervaring.
SinergyX schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:14:
[...]
Gaat het aanslaan? Natuurlijk, Google weet als geen ander dingen zeer tactisch door iemand z'n strot te douwen, ze hebben genoeg bereik van hun 2 platformen (en genoeg geld) om dit wel even flink door te zetten.
Als het aanslaat, dan is het toch geen flop? Dat jij (en ik) daar niet blij mee zijn, dat is totaal niet relevant. Ik ben ook niet blij met de komst van mobiele telefoons. Denk je dat iemand daar wakker van ligt? Als deze service aan slaat, dan is het product te verantwoorden. En dan is het ook geen flop.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.